Het bandenspanningslampje brandt, wat te doen? (+ video)
Veel auto’s beschikken over een bandenspanningscontrolesysteem. Ben je benieuwd wanneer het lampje gaat branden? In deze blog onthullen we alle geheimen van het bandenspanningscontrolesysteem en geven we antwoord op de meest gestelde vragen.
De vijf meest gestelde vragen zijn:
- Wat doet het bandenspanningscontrolesysteem?
- Wanneer gaat het bandenspanningslampje branden?
- Wat kunt u doen als het bandenspanningslampje brandt?
- Wat is de juiste bandenspanning voor mijn auto?
- Het bandenspanningslampje blijft branden, wat nu?
Onze Autotechnicus Hidde onthult in de video alle geheimen van het bandenspanningscontrolesysteem. En geeft antwoord op bovenstaande vragen!
1. Wat doet het bandenspanningscontrolesysteem?
Het bandenspanningscontrolesysteem is ontworpen om u te waarschuwen wanneer de luchtdruk in één of meerdere banden onder het veiligheidsniveau is. Zo kan de bestuurder snel actie ondernemen om de bandenspanning te corrigeren en veilig te blijven rijden. Het systeem wordt ook wel TPMS genoemd, dit staat voor Tyre Pressure Monitoring System.
Een juiste bandenspanning is belangrijk voor:
- De veiligheid: u heeft een langere remweg bij te zachte banden.
- Een optimale levensduur van de band. Bij een te lage bandenspanning slijten de banden sneller.
- Het brandstofverbruik. Met zachte banden wordt de rolweerstand hoger, waardoor u meer brandstof verbruikt.
Wij adviseren om voor de veiligheid en kwaliteit de bandenspanning regelmatig te controleren.
2. Wanneer gaat het bandenspanningslampje branden?
Het controlelampje gaat branden wanneer één of meer banden een te lage bandenspanning hebben. Dit werkt zo: in ieder wiel zit een sensor en deze geeft door wat de luchtdruk is in de band. De luchtdruk wordt gemeten in bar. Gemiddeld heeft een band 2,5 bar luchtdruk nodig.
Op het moment dat er een paar tienden bar luchtdruk uit de band is ontsnapt, gaat het lampje branden om u te waarschuwen.
Oorzaken van een te lage bandenspanning:
- De meest voorkomende oorzaak is schommeling in de buitentemperatuur. Bij daling van de temperatuur neemt de luchtdruk in de band af. Dit kan oplopen tot 0,2 bar per 10 graden.
- Door natuurlijk verloop zal de bandenspanning langzaam minder worden. Wij adviseren daarom de bandenspanning af en toe te controleren.
- Er kan een band lek zijn. Dit is vaak het geval wanneer één van uw banden een lagere druk heeft dan de andere banden. Vermoed u een lekke band? Neem contact met ons op. Voor een bandreparatie kunt u altijd terecht zonder afspraak.
3. Wat kunt u doen als het bandenspanningslampje brandt?
Controleer de bandenspanning van alle banden en pomp de banden op tot 2,5 bar. Of rijdt even bij ons aan, dit mag altijd zonder afspraak. Onze autotechnici controleren de bandenspanning, zodat u weer veilig op weg kan.
Is er één band erg zacht of zelfs leeg? Ga dan niet meer rijden, maar bel de pechhulp.
4. Wat is de juiste bandenspanning voor mijn auto?
De luchtdruk van de band wordt gemeten in bar. Wij adviseren een band op te pompen tot 2,5 bar. Of raadpleeg het onderhoudsboekje van uw auto om de juiste bandenspanning te achterhalen. Met de juiste bandenspanning kunt u veilig op weg!
5. Waarom blijft het bandenspanningslampje branden?
U heeft de bandenspanning van alle banden gecontroleerd en deze waar nodig opgepompt tot 2,5 bar. En toch blijft het lampje branden. Wij helpen je dan graag verder. Maak een afspraak en wij helpen je op weg!