Heb je een vraag?
Amersfoort:
033 - 422 0800Ede:
0318 - 69 78 55Hilversum:
035 - 621 0299Naarden:
035 - 694 23 24Veenendaal:
0318 - 52 67 67{ if (window.dataLayer) { window.dataLayer.push({ event: 'click_whatsapp', click_object: 'whatsapp', page_part: 'pop up' }) } }" > Stuur een WhatsApp Alle contactgegevens
Hoe worden verbruikscijfers van een auto berekend? Wij vertellen je er in dit artikel alles over door middel van het beantwoorden van een aantal vragen. En we kunnen je vast vertellen: het komt waarschijnlijk niet overeen met de dagelijkse praktijk.
Het brandstofverbruik wordt berekend in een verbruikstest. Deze verbruikstest moet worden uitgevoerd volgens de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Dit zijn de autofabrikanten verplicht en dat is niet zonder reden. We willen natuurlijk niet dat fabrikanten zomaar claimen de zuinigste auto te hebben, terwijl dat niet het geval is.
Deze nieuwe verbruikstest bestaat sinds 2017 en is een verbetering sinds de vorige (de NEDC). Ook gaat deze test niet alleen over benzine. Het gaat over alle brandstoffen voor auto’s.
Bij deze verbruikstest wordt de auto ongeveer een half uur op een zogenaamde “rollenbank” geplaatst. Dit om invloeden van buiten, die behoorlijke invloed op het verbruik kunnen hebben, te elimineren dan wel constant te houden. Denk hierbij aan dingen als geen tegenwind, een vlakke weg en een constante buitentemperatuur (van zo’n 25 graden). Vervolgens gaat de auto een fictieve rit rijden, strikt volgens een vooraf opgesteld schema. Er wordt hierbij meerdere keren geremd en gas gegeven en zo nu en dan hard gereden. Verbruikers als airco, achterruitverwarming en verlichting zijn tijdens dit proces niet ingeschakeld.
Alle motor- en transmissievarianten van de auto’s worden afzonderlijk getest in de kale en de rijkst uitgeruste versie. De laatste heeft onder andere door hoger gewicht extra rijweerstanden. De kale versie wordt dan ook WLTP Low genoemd en de rijkst uitgeruste versie de WLTP High.
De WLTP-CO2-waarde dient sinds 1 juli 2020 als grondslag voor de bepaling van de BPM. Deze waarde ligt een stuk hoger dan de oude NEDC waarde, maar om de overgang budgetneutraal te laten verlopen, zijn de BPM tarieven dan ook per 1 juli verlaagd. Voor de gemiddelde auto werkte dit, maar voor de individuele auto kan er wel een (flink) verschil in BPM optreden.
Nee. Geen enkele test komt in de buurt van de dagelijkse praktijk, omdat er geen gemiddelde dagelijkse praktijk bestaat. Er zijn erg veel factoren van invloed op het brandstofverbruik, de belangrijkste zijn:
Temperatuur (bij lagere temperaturen gaat het verbruik behoorlijk omhoog);
Wind;
Bandenspanning;
Vlakke weg of niet: het soort ondergrond;
Belading/aanhanger/spullen op het dak;
En het allerbelangrijkste: de rijstijl van de bestuurder.
Geen enkele test zal daarom een écht realistisch verbruikscijfer geven.
Doordat het een verplichte test is, zijn alle auto’s langs dezelfde lat gelegd. Hierdoor zijn ze onderling heel goed te vergelijken op brandstofprestaties.
Vooralsnog houden we het normverbruik aan en halen we daar een factor vanaf om een realistischer verbruik te communiceren. Raadpleeg ook eens de website van Travelcard, hier wordt het verbruik van alle tankpashouders opgeslagen. De website van de ANWB is ook een fijne om te bekijken. Wel geldt voor alles: het is slechts een indicatie. Onze ervaring is dat de ene klant met dezelfde auto vele malen zuiniger kan presteren dan de ander.